Forum POW czyli sprawy klasowe Strona Główna POW czyli sprawy klasowe
Forum dla każdego, partia dla chętnego.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Minister nauki i nformatyzacji i jego program

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum POW czyli sprawy klasowe Strona Główna -> Programy ministrów
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
POW
Administrator



Dołączył: 30 Wrz 2005
Posty: 482
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 15:00, 30 Paź 2005    Temat postu: Minister nauki i nformatyzacji i jego program

1. Państwo powinno dokładać wszelkich starań w kierunku rozwoju badań naukowych w Polsce. Należy stworzyć specjalny system grantów umożliwiających rzetelne prowadzenie badań w dziedzinach niekomercyjnych, ale ważnych dla właściwego funkcjonowania Państwa i społeczeństwa
2. Pierwszym krokiem musi być przyciągnięcie najzdolniejszych absolwentów, a do tego konieczne jest podniesienie stypendiów doktoranckich co najmniej do poziomu średniej płacy krajowej oraz zapewnienie doktorantom uprawnień pracowniczych
3. Bez zwiększenia środków na naukę nie zbudujemy gospodarki opartej na wiedzy. Dodatkowe pieniądze powinny być przeznaczone w pierwszej kolejności na:
·zwiększenie liczby i wysokości grantów badawczych,
·wprowadzenie grantów na zakup aparatury naukowej,
·wprowadzenie funduszu umożliwiającego młodym badaczom wyjazdy na sympozja naukowe,
·wprowadzenie grantów na nowe laboratoria dla najwybitniejszych naukowców, którzy zdecydują się na powrót z emigracji.
4. Niskie wynagrodzenia w Polsce i otwarty globalny rynek pracy dla pracowników nauki (szczególnie w naukach ścisłych, eksperymentalnych, medycznych i inżynieryjnych) są przyczyną emigracji najzdolniejszych młodych naukowców. Na państwie spoczywa odpowiedzialność za takie kształtowanie wynagrodzeń w nauce i szkolnictwie wyższym, aby zachęcić młodych ludzi do poświęcenia się pracy naukowej w kraju.
5. Stale rosnąca biurokracja pochłania coraz więcej czasu i energii pracowników nauki. Na przykład ustawa o zamówieniach publicznych traktuje całą uczelnię, a nie zespoły naukowe, jako podmiot dokonujący zakupów. Oznacza to centralizację zakupów w uczelniach i konieczność ich planowania z dużym wyprzedzeniem. Niezbędna jest więc pilna nowelizacja tej ustawy lub jej jednoznaczna interpretacja.
6. Jedynym kryterium przydziału środków pieniężnych powinna być jakość prowadzonych badań. Badania naukowe prowadzone są zwykle w małych zespołach i to te zespoły, a nie instytucje, które je zatrudniają, powinny być oceniane i finansowane. Przyczyni się to do promocji dobrze pracujących zespołów naukowych i podniesie jakość badań naukowych w Polsce
6. Wolne, profesjonalne i odpowiedzialne media są niezbędnym elementem prawidłowo funkcjonującej demokracji. W związku z tym uważamy że należy:
a)wspierać wszystkie inicjatywy służące podniesieniu etyki i odpowiedzialności mediów za przekazywane przez nie treści,
b)zwalczać próby ograniczenia ich wolności, np. przejęcia partyjnej kontroli nad mediami publicznymi i uwolnić je od politycznych nacisków
7. Dalsze funkcjonowanie nieprofesjonalnej i upolitycznionej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji jest pozbawiona celu. Należy wypracować mechanizmy wyboru członków KRRiT, tak by zapewnić jej profesjonalizm. Należy uporządkować mechanizm przydzielania koncesji na częstotliwość wprowadzając system zamówień publicznych oraz przekazać te kompetencje Urzędowi Regulacji Telekomunikacji i Poczty. KRRiT powinna wypełniać tylko obowiązki nałożone na nią poprzez Konstytucję RP, czyli stać na straży wolności mediów.
8. Rozwój nowoczesnych technologii i informatyzacja są niezbędnymi warunkami do osiągnięcia wysokiego poziomu rozwoju przy jednoczesnym wyrównywaniu różnic ekonomicznych i społecznych
9. Budowa oraz modernizacja i wspieranie rozwoju szkolnych i akademickich pracowni komputerowych dostępnych bezpłatnie dla młodzieży po godzinach zajęć jest niezbędna do powodzenia budowy nowoczesnego społeczeństwa. Postulujemy wypracowanie strategii w zakresie zwiększenia dostępności Internetu oraz rozszerzenie akcji go popularyzujących np. "Internet dla szkół”
10. Rozwiążemy problem tzw. ostatniej mili, czyli szybkiego i taniego rozwijania szerokopasmowej infrastruktury telekomunikacyjnej, niezbędnej dla rozwoju lokalnej przedsiębiorczości gospodarczej oraz nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego na obszarach odległych od dużych centrów miejskich. Rozwiązanie tego problemu umożliwi rozpowszechnienie dostępu do internetu oraz zasobów lokalnych, publicznych sieci komputerowych w gminach wiejskich i miastach do 40 tysięcy mieszkańców. Ponadto podniesie wewnętrzną sprawność funkcjonowania samorządowych jednostek organizacyjnych i wesprze rozwój cywilizacyjny małych i średnich miejscowości oddalonych od dużych centrów miejskich
11. Pełna Odpowiedzialność Woźniaka uważa, że główną przyczyną powolnej liberalizacji polskiego rynku telekomunikacyjnego są opóźnienia w stanowieniu prawa i brak jego twardego egzekwowania przez URTiP. Skutkuje to niedostateczną konkurencyjnością tego rynku, w efekcie czego konsumenci nie czerpią należytych korzyści w postaci tańszych usług telekomunikacyjnych
12. Zmiana prawa doprowadzą do uproszczenia procedur związanych z nakładaniem obowiązków regulacyjnych na podmioty o znaczącej sile rynkowej, jak również dadzą Prezesowi URTiP narzędzia prawne do efektywniejszego przeprowadzania procedur przetargowych. Zmiana prawa doprowadzi do szybszego uwolnienia rynku, co przełoży się wprost na spadek cen usług telekomunikacyjnych i ich większą dostępność.
13. . Będziemy dążyć do zwalniania analogowych częstotliwości telewizyjnych i przechodzenia na standard telewizji cyfrowej, dzięki czemu instytucje państwowe uzyskają potrzebne im nowe kanały komunikacyjne
14. Obecnie wydatki na badania i rozwój w Polsce należą do najniższych
w Unii Europejskiej. Całkowite nakłady na badania w Polsce, według
ostatnich danych Eurostat, wynosiły tylko 0,59 procent PKB, przy wydatkach Piętnastki sięgających 1,93 procent w tym samym roku, a Stanów Zjednoczonych rzędu 2,76 procent. Niezbędne jest zwiększenie wydatków na te cele, a w szczególności na badania podstawowe. Ponadto ważne jest lepsze wykorzystanie już istniejących środków.
15. Kolejną barierą rozwoju jest brak szerszych możliwości współpracy przedsiębiorców z jednostkami naukowymi. Zarówno naukowcom, jak i przedsiębiorcom brakuje innych źródeł finansowania prac badawczo-rozwojowych. Przykładowe narzędzia, takie jak venture capital (inwestycje
w przedsięwzięcia o wysokim ryzyku), podmioty typu business angels (prywatne inwestycje o niskiej wartości w bardzo ryzykowne przedsięwzięcia), a także teoretycznie powszechnie dostępne kredyty – są trudne do pozyskania w tym zakresie.
16. Bardzo ważnym źródłem środków na działalność badawczo-rozwojową
powinny być zwolnienia podatkowe. Należy stworzyć przedsiębiorcom
możliwość odliczenia od podatku nakładów na badania i rozwój.
17. Mimo wymowy oficjalnych danych należy podkreślić, iż polscy przedsiębiorcy są zaradni i kreatywni. Ogromna ilość innowacji, wynalazków (często wytwarzanych chałupniczo) nie jest zastrzegana, rejestrowana w Urzędzie Patentowym z powodu braku wiedzy o takich możliwościach, nieznajomości przepisów i procedur niezbędnych do rejestracji oraz niejednokrotnie braku środków finansowych na dość wysokie opłaty rejestracyjne. Przekłada się to na bardzo niskie wskaźniki innowacyjności obliczane na podstawie liczby zgłaszanych patentów.
18. Pełna Odpowiedzialność Woźniaka będzie dążyć do wprowadzenia efektywnych rozwiązań systemowych, mających na celu poprawę skuteczności wydawania środków publicznych na badania i rozwój.
19. Pierwszym krokiem powinno być opracowanie strategii rozwoju tego sektora oraz określenie kierunków i kluczowych technologii, których pozyskanie i rozwój pozwoli Polsce na uzyskanie technologicznej i gospodarczej przewagi.
20. Kolejnym krokiem będzie przeorganizowanie istniejących instytucji, tak aby wspierały działalność badawczą realizowaną na zasadzie systemu grantów.
21. Następnym etapem będzie przełożenie strategii rozwoju sektora badawczo- rozwojowego na konkretne programy grantowe wspierające określone strategiczne kierunki i zaawansowane technologie.
22, Istniejąca struktura instytucji badawczych powinna zostać zreformowana, tak aby zwiększyć efektywność ich działań. W takim modelu fundusze unijne będą uzupełnieniem działań i środków przeznaczanych przez rząd polski.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum POW czyli sprawy klasowe Strona Główna -> Programy ministrów Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin