POW |
Wysłany: Sob 22:38, 29 Paź 2005 Temat postu: Minister ds. wewnętrznych i administracji i jego program |
|
1. Rola Państwa powinna ograniczać się do zapewnienia obywatelom warunków do rozwoju i samorealizacji. Uważamy, że Polsce potrzeba jak najmniejszej administracji, zarówno na szczeblu centralnym, jak i lokalnym. Liczba ministerstw i urzędów centralnych powinna być ograniczona. Państwo musi odpowiedzialnie i skutecznie dbać o bezpieczeństwo zewnętrzne i wewnętrzne swoich obywateli, a także stać na straży stabilności gospodarki i systemu monetarnego
2. Pożądanym jest zmniejszenie liczby płatnych stanowisk politycznych i administracyjnych nie tyko na szczeblu centralnym, ale zwłaszcza na szczeblach lokalnych w województwach, powiatach i gminach. Należy przeciwstawiać się rozrastającej się biurokracji
3. Właściwe funkcjonowanie Państwa jest w dużym stopniu uzależnione od fachowości i uczciwości urzędników. Opowiadamy się za dobrze wykształconą i apolityczną, a jednocześnie dobrze wynagradzaną służbą cywilną
4. Każdy organ administracji publicznej winien jest obywatelom wiążącą prawnie, pełną informację o ich prawach i obowiązkach.
5. Mając na uwadze wysoką skuteczność i wydajność zarządzania opowiadamy się za kontraktacją menadżerów publicznych specjalizujących się w poszczególnych dziedzinach
6. Silny samorząd terytorialny jest fundamentem dobrego ustroju, silnej i wolnej Polski. Umożliwia on wykonywanie zadań publicznych znacznie efektywniej, sprawniej i taniej niż na szczeblu centralnym. Dlatego postulujemy dalsze i zdecydowane ograniczenie zadań administracji centralnej
7. Prawdziwa decentralizacja władzy wymaga nie tylko podziału kompetencji, ale przede wszystkim decentralizacji finansów. Dlatego opowiadamy się za przekazaniem większości środków publicznych do dyspozycji samorządów. Możliwość bezpośredniego wyboru wójtów, burmistrzów i prezydentów zwiększa legitymację wyborczą danego organu oraz siłę mandatu i społecznego poparcia. Kolejnym niezbędnym krokiem powinna stać się możliwość bezpośredniego wyboru starosty i marszałka
8. Liczba powiatów i samorządowych województw powinna być zmniejszona. Tylko duże, właściwie funkcjonujące, silne, finansowo samodzielnie i dobrze zarządzane regiony będą równorzędnymi partnerami dla regionów Unii Europejskiej
9. . Pełna Odpowiedzialność Woźniaka opowiada się za utrzymaniem wspólnego resortu dla
spraw wewnętrznych i administracji publicznej. Ponieważ jednak ministerstwo to jest dziś niesterownym molochem, kontrola nad nim wymaga silnego gabinetu politycznego ministra
10. MSWiA jest nadal miejscem pracy dla wielu „obrońców władzy ludowej”. Stąd niezbędne jest przeprowadzenie w resorcie poważnych zmian personalnych
11. Reorganizacja policji jest przedsięwzięciem bardzo poważnym. Wraz z pracownikami cywilnymi liczy ona 120 tysięcy osób. Policją tak naprawdę nikt dziś nie rządzi. Rozdzierają ją walki między koteriami w ramach korporacji wyższych oficerów. Co więcej, politykę kadrową w Komendzie Głównej, jak i w ministerstwie prowadzą funkcjonariusze wywodzący się z peerelowskiej służby bezpieczeństwa. Bez rozbicia tego układu generalsko-pułkownikowskiego jakakolwiek przebudowa policji nie będzie możliwa
12. Dalsze posunięcia muszą objąć:
Powołanie nowego komendanta głównego, pochodzącego ze służb mundurowych, ale spoza policji.
a) Obsadę funkcyjnych stanowisk w komendach policjantami nie należącymi
do koteryjnych układów.
b) Powrót do mundurowego charakteru służby.
c) Przywrócenie znaczenia rozkazowi (komendant główny jest teraz pierwszym
wśród równych członków korporacji), dyscyplinie i honorowi.
d) Stworzenie zabezpieczenia operacyjnego funkcjonariuszy (spełniającego też funkcję kontroli wewnętrznej) oraz wprowadzenie innych mechanizmów dyscyplinowania funkcjonariuszy, w tym odebrania prawa do policyjnej emerytury czy zerwania z praktyką zastępowania wszczęcia postępowania dyscyplinarnego możliwością odejścia do cywila.
e) Zasadniczą przebudowę Komendy Głównej.
f) Wprowadzenie zarządzania przez priorytety (cele).
g) Zlikwidowanie barier utrudniających współpracę między służbami mundurowymi
a pionami resortu sprawiedliwości (prokuraturą, sądami, służbą
więzienną).
13. Uważamy, iż w administracji powinno się wprowadzić metody do opisu
i wyceny stanowisk pracy oraz nowoczesne metody zarządzania i standardów jakości, co przyczyni się do zwiększenia efektywności i jakości pracy administracji.
14. Ponadto jesteśmy gotowi wprowadzić standardy wyposażenia administracji, dokonując redukcji niepotrzebnych kosztów, na które państwo nasze nie może sobie pozwolić, oraz w zakresie prowadzenia spraw finansowych, kadrowych, europejskich oraz obsługi urzędu.
15. Doprowadzimy do likwidacji tzw. środków specjalnych z wyjątkiem
Agencji Nieruchomości Rolnych; Totalizatora Sportowego; 13 terenowych
delegatur ministra skarbu państwa; Rządowego Centrum Studiów
Strategicznych wraz z delegaturami; Funduszu Prywatyzacji; Rządowego
Centrum Legislacji; 12 przedstawicielstw Polskiej Organizacji Turystycznej;
16 oddziałów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
(sama agencja zostanie przekształcona w Generalną Dyrekcję Dróg
i otrzyma szersze zadania), Wojskowej Agencji Mieszkaniowej; Narodowego Funduszu Zdrowia; gospodarstw pomocniczych w obecnym
kształcie; po zmianie Konstytucji RP chcemy doprowadzić do likwidacji
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Rady Polityki Pieniężnej.
17. Chcemy połączenia Agencji Rynku Rolnego z Agencją Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa; likwidacji w obecnej formie Wojewódzkich
Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej; PFRON;
zmniejszenia środków na administrację niektórych urzędów centralnych
oraz agencji i funduszy zgodnie z wprowadzonymi standardami:
np. w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych oraz w KRUS wraz z wprowadzeniem
zasady zakazu kredytowania swojej działalności oraz zniesienia
powielających się wojewódzkich struktur rządowych i samorządowych
18. Chcemy konsolidacji inspekcji państwowych celem zwiększenia efektywności
ich działania, poprawy sprawności oraz ułatwienia prowadzenia kontroli – konsolidacja spowoduje także ułatwienia dla instytucji i przedsiębiorstw kontrolowanych. |
|